perjantai 8. toukokuuta 2015

Maksuteillä Euroopassa, Ranska-Suomi sanastoa


Kuva lemondeducampincar.fr


Alkuviikosta ranskalaisia karavaanareita kohahdutti uutinen, jossa kerrottiin matkailuauton tulleen tietulliasemalle (péage) ja maksaessaan tiemaksua, kuljettaja huomasi, että tunnistimet (capteurs) ovat tulkinneet väärin auton koon (largeur).  Auto oli alle kolme metriä korkea, ja sen mukaisesti maksuluokka (classe) olisi pitänyt olla 2, mutta automaatti yritti veloittaa seuraavan, isomman luokan 3 mukaisen hinnan.

Kuljettaja ei maksanut, vaan otti automaatista yhteyden operaattoriin, joka ei kuitenkaan ollut lähelläkään, vaan Bordeauxissa yli 300 kilometrin päässä, eikä niinollen kyennyt auttamaan asiassa, sillä hänellä näkyi ruudulla, että auto on yli kolme metriä korkea.

Matkailuautoilija (campingcariste) ei jäänyt neuvottomaksi, vaan soitti paikalle santarmit (gendarmerie), jotka mittasivat auton korkeuden ja saivat tarkaksi lukemaksi 2,88 metriä.  Heidän avustuksellaan autosta tarvitsi maksaa oikean luokan mukainen maksu ja matka pääsi jatkumaan 45 minuutin jälkeen.

Ranskan moottoriteillä (autoroutes) ajoneuvoluokat ovat jaoteltu seraavanlaisesti:


Luokkien määrittely perustuu kolmeen tekijään:

-kokonaiskorkeus
-kokonaispaino
-akselien lukumäärä

Luokka 1: ajoneuvot (vehicules) ja yhdistelmät (ensemble roulant), jotka ovat enintään 2 metriä korkeita (hauteur) ja painavat enintään 3,5 tonnia.

Luokka 2: ajoneuvot ja yhdistelmät, jotka ovat yli 2 metriä ja enintään 3 metriä korkeita ja painavat enintään 3,5 tonnia

Luokka 3: ajoneuvot, joissa on kaksi akselia (essieux) ja jotka ovat enintään 3 metriä korkeita ja painavat yli 3,5 tonnia

Luokka 4: korkeammat ja useampiakseliset ajoneuvot

Luokka 5: kaksi- ja kolmipyöräiset moottoripyörät (motos, side-car, trike)

Useimmat matkailuautot kuuluvat luokkaan 2, kuten meidän Albinimmekin, mutta en ole juuri tarkkaan katsonut mitä olen maksanut tietullissa, koska olen luottanut siihen, että luokka on oikein ja pyrin portista läpi mahdollisimman vikkelästi.  Mutta, nyt lienee syytä tarkkailla huolellisemmin, mitä automaatti veloittaa, tai sitten siirtyä sellaiseen porttiin, jossa voi hoitaa maksamisen ihmisen kanssa, mikäli se on mahdollista.

Ei nyt ole kuitenkaan syytä huolestua tästä virhemahdollisuudesta, koska automaattiset mittauslaitteet tullaan tarkistamaan maksuasemilla.  Ei kukaan halua, että lomasesongin (saison des vacances) alkaessa vastaavanlainen tapaus tulisi toistumaan, se tietäisi loputtomien jonojen hidastumista entisestään.

Toinen uutinen, joka osui silmiin tänään oli Saksan päätös moottoritiemaksuista (Pkw-Maut). Lakiesityksen mukaan vuoden 2016 alusta lähtien moottoritien käyttäjiltä peritään maksu, jonka suuruus riippuu ajoneuvon koosta sekä päästömääristä.  Saksalaiset ja heidän saksaan rekisteröidyt autot maksavat summan automaattisesti verotuksessa, mutta hyvitys tulee takaisin alennetulla autoverolla. Ulkomaille rekisteröidyt ajoneuvot sen sijaan ostavat moottoritien käyttään oikeuttavan luvan joko vuodeksi, kahdeksi kuukaudeksi tai kymmeneksi päiväksi. Alimmassa päästöluokassa olevat autot maksaisivat kymmenen päivän käyttöoikeudesta 5 euroa, seuraavassa päästöluokassa maksu olisi 10 euroa ja kalleimmassa 15 euroa. Saksan valtio on laskenut saavansa vuodessa 500 miljoonaa euroa, joka kohdistettaisiin suoraan teiden kunnossapitoon.  Ajo-oikeus tullaan osoittamaan ajoneuvoon liimattavalla tarralla (vignette), kuten Sveitsissä jo nyt.

Sveitsissähän ajoneuvoon on ostettava aina kalenterivuoden voimassaoleva vinjetti, vaikka olisikin vain läpikulkumatkalla kerran vuodessa.  Hinta vuoden ajo-oikeudelle Sveitsin moottoriteillä on tänä vuonna 40 frangia.

Saksan tienkäyttömaksusta ovat vapautettuja sähköautot, moottoripyörät, invalidien käyttöön rekisteröidyt ajoneuvot sekä ambulanssit.  Ilmeisesti paloautot joutuvat maksamaan edelleen...

Tämä maksujärjestely on jo saanut aikaan kiivaan keskustelun EU:ssa, koska kustannukset kohdistuvat suoraan ulkomaalaisiin, eivätkä saksalaisiin.  Saksa ei tässä muodossa toteuta EU:n yhdenvertaisuussääntöä ja maksuehdotus saattaakin vielä muuttaa muotoaan, jos EU:n oikeuselin pääsee asiaan vaikuttamaan.

péage - peaaz - tietulliasema
capteurs - kaptöör - tunnistimet
largeur - largöör - koko
classe - klass - luokka
campingcariste - kampingkarist - matkailuautoilija
gendarmerie - zandarmerii - santarmi, poliisi
autoroutes - ootorut - moottoritie
vehicules -  veikyl - ajoneuvo
ensemble roulant - ansaamblrulant - ajoneuvoyhdistelmä
hauteur - ootöör - korkeus
essieux - essjö - akselit
essieu - essieu - akseli
saison des vacances - sesoondövakaans - lomakausi





2 kommenttia:

  1. Eihän autoverokaan ole kaikissa Eu-maissa yhdenvertainen?

    Tuo maksu enimmillään olisi saksalaisille 130e vuodessa ja saksalaiset maksaisi muistakin teistä, kuin moottoriteistä. En kyllä nurise vaikka tuo summa menee suoraa tililtäni. Täällähän on muutenkin nuo autojen verot pienemmät kuin vaikkapa Suomessa.

    Minulla tieto, ettei vignettejä tarvitse turistinkaan liimata tuulilasiin vaan homma menisi, että ostetaan omalle autolle tietty aika rekisterikilville. Teille tulisi valvontalaiteet, jotka valvoisi että maksu on maksettu.

    Kyllä täällä Saksassa on koko meidän asumisen ajan oltu sitä mieltä, että moottoritie maksut tulevat, onhan ne naapurimaissakin. Ei täällä asiasta edes juuri puhuta. :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos Soleil, sinähän olet paikanpäällä ja tiedät sitten lähe sisäpiirin tietoa 😄. Odotellaan nyt millä tavalla satunnaiset matkailijat tulevat osallistumaan kustannuksiin, se kyllä selviää ennenpitkää.

    VastaaPoista