Allaolevasta kartasta näkee Ranskan moottoritieverkoston, "Autoroutes"/A99, punaisella ovat maksulliset, sinisellä ilmaiset tiet. Vihreällä ovat kansalliset tiet, "Route Nationale"/N99, jotka ovat lähes moottoritietasoisia ja ilmaisia. Muu tieverkosto on "Route Departemental"/D999, eli alueelliset tiet, joiden taso vaihtelee huomattavasti niin kunnoltaan kuin myös linjauksiltaan.
Määränpäähän ajettaessa pitää Ranskassa uskoa aina opasteisiin, nimenomaan kohteen nimen perusteella, ei tienumeroita käyttäen, sillä teiden numerointi vaihtuu eri alueiden läpi ajettaessa. Esimerkiksi N13 -D613-N13-D113, ja kyseessä on sama tie Cherbourgista Caenin suuntaan ajettaessa.
Määränpäähän ajettaessa pitää Ranskassa uskoa aina opasteisiin, nimenomaan kohteen nimen perusteella, ei tienumeroita käyttäen, sillä teiden numerointi vaihtuu eri alueiden läpi ajettaessa. Esimerkiksi N13 -D613-N13-D113, ja kyseessä on sama tie Cherbourgista Caenin suuntaan ajettaessa.
Moottoritien opasteiden väri on valkoiset kirjaimet sinisellä pohjalla. Ei-moottoritien opasteet ovat valkoiset kirjaimet vihreällä pohjalla. Nämä värit esiintyvät yhdessä, kun samaan suuntaan mentäessä on vaihtoehtoisia reittejä.
Ranskan moottoritiet, paikallisesti nimellä "Autoroutes", merkitään kirjaimella "A", jonka jälkeen tulee numero. Lyonista Marseilleen pääsee moottoritietä A7, tunnetaan myös nimellä "Autoroute du Soleil". Suurin osa moottoriteistä on maksullisia, ja se on merkitty opasteella:
Tavallisin tapa on ottaa automaatista lipuke, ja maksu tapahtuu poistuessa moottoritieltä. Joissakin paikoissa, kuten kaupunkien ympäri kulkevilla moottoriteillä, tietullissa maksetaan ilman lipuketta.
Lipukeautomaatti moottoritien alussa
Moottoritieltä poistuttaessa pienimmissä paikoissa tietulli on yleensä kahden ajokaistan levyinen, toinen on varattu "Telepeage"-liikenteelle, eli autoissa on etäluettava tunnistin, ja toinen on muullekin liikenteelle. Maksu hoituu joko manuaalisesti (kassahenkilö) tai maksuautomaattiin, jonne kelpaavat käteinen ja kortit. Kannattaa huomioida myös, että tietullien kaistoilla on usein korkeusrajoitukset, jotka ovat merkitty ihan selvästi roikkuvin ketjuin.
Moottoritien päättyessä tietullialue saattaa olla todella suurikin. Ja ruuhka-aikaan likenteen määrä ja sen liikkuminen kohti oikeaa maksukaistaa tuntuu epätodelliselta.
Valo-opasteet ovat seuraavanlaiset: Punainen X - suljettu, Vihreä nuoli - kaikki maksutavat. Sininen CB - kuva tai luottokortti valo - vain korttimaksut. Oranssi T - Telepeage, vain autoille, jossa etäluettava tunnistin.
Vain moottoripyörille, max korkeus 2 m, kaikki maksutavat
Vähän opastavampi ilmoitustaulu
Vain henkilöautoille alle 2 m, korttimaksu
Maksuautomaatti, kortit ja käteinen
Maksu kopilla
Tietulliopasteiden käyttö on kirjavaa eripuolilla Ranskaa, mutta yllämainitut värit ovat standarit. Maksun suuruus riippuu ajetusta matkasta, sekä ajoneuvon koosta. Yleensä hinta ilmoitetaan henkilöautolle ja matkailuauton sekä -vaunun hintaan pitää lisätä ainakin 50%. Noin-hinta Calaisista Marseilleen Reimsin kautta 1060 kilometriä, melkein kokonaan maksullisilla moottoriteillä, maksaa tällä hetkellä noin 85 euroa henkilöautolla, johon saa lisätä isomman auton kustannukset, jos sellaisella on liikkeellä. Korotuspaineita on jatkuvasti, ja hinnat muuttuvat pari kertaa vuodessa - ylöspäin...
Mikäli haluat välttää moottoritiemaksuja, niin silloin on valmistauduttava jatkuviin pysähdyksiin, lukemattomiin kiertoliittymiin ja paikallisliikenteen aiheuttamiin ruuhkiin, eli moottoriteille on hyvä syy siirtyä, vaikka se maksaakin. Ilmaisia moottoriteitä ja yhdysteitä pitkin pääsee joutuisasti ja edullisesti siirtymään paikasta A paikkaan B, mutta ne eivät välttämättä ole kuitenkaan taloudellisimpia ja liikenteellisesti ajettavampia reittejä.
Moottoritiepalvelut ovat kiitettäviä. Levähdyspaikoista "Aire" ilmoitetaan tasaisin väliajoin, ja niiden lähestyessä kerrotaan opastein niiden palvelut. Vähimmillään levähdyspaikasta löytyy aina WC ja suurimmilla levähdysalueilla on ravintola, huoltoasema, pysäköinti (lyhytaikainen sekä yöpymismahdollisuus) ja jostain löytyy myös leipomo ja virkistysmahdollisuus uimapaikalla. Rekkaparkit ovat erikseen opastettu, ja sinne ei edes matkailuajoneuvolla ole asiaa.
Älä koskaan tankkaa moottoritien huoltoasemalla, polttoaine on paljon kalliimpaa niissä. Yöpyminen on mahdollista, maalaisjärkeä saa käyttää pysäköintipaikan suhteen niin metelin, kuin valvonnan kannalta. Ihan viimeiseen nurkkaan ei kannata mennä yksin yöksi. Ruokailu ravintoloissa on ketjuravintoloiden tasoa, eli mitään laaturuokaa on turha odottaa. Ja kaikkiin hintoihin pätee sama kuin polttoaineiden hintoihin, niissä on moottoritielisä mukana.
Moottoriteiden radioasema löytyy taajuudelta 107.7, joka toimittaa alueelliset tiedot liikennetilanteista 24/7. Pohjois-Ranskassa ilmoitukset tulevat myös englanninkielisinä, muualla joutuu tyytymään ranskankielisiin ilmoituksiin. Muita opastuksia moottoriteillä tarjoavat suuret valotaulut, joissa hiljaisen liikenteen aikana muistutetaan taukojen tärkeydestä, kielletään roskaaminen, tai sitten vain kerrotaan ajoaika seuraavaan isompaan liikennekohtaan. Ruuhka-aikoina ja tietöiden yhteydessä niiden antamat tiedot ovat tärkeitä matkan jouduttamiseksi.
Ajokaistoja on yleensä kaksi, ruuhkaisilla osuuksilla kolme, sekä vuoristossa kulkevilla tieosuuksilla tulee sekä ylä- että alamäessä kolmas, hitaanmman liikenteen kaista, käyttöön. Rekkaliikenne siirtyy hitaan liikenteen kaistalle oikealle, ja tämä tuottaa ylämäessä välillä häiriötä kahdelle muulle kaistalle, koska rekatkin ohittavat hitaampiaan ja tekevät sen keskikaistaa käyttäen. Alamäissä usein rekkojen (yli 7.5 t) sekä matkailuvaunuyhdistelmien nopeudeksi on rajoitettu 50 km/h, joten ne kulkevat kaikki siellä samaa nopeutta, mutta kannattaa huomioita nopeuserot, henkilöautoliikenteen ajaessa 130 km/h.
Eli, matka joutuu ja aikaa säästyy moottoritiellä Ranskassa, mutta paljon jää näkemättä. Kannattaa suunnitella matkareitti niin, että ajaa osittan pikkuteitä kunnes veivaaminen ja pysähtely alkaa kyllästyttämään, niin siirtyy moottoritielle. ja joutuisampaan ajoon.
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Poista