perjantai 2. toukokuuta 2014

Sveitsin moottoritiet

Lyhyestä virsi kaunis, niinkuin sananlasku sanoo.

Autoroute MoottoritieFin de l’autorouteMoottoritie päättyy
Semi-autorouteMoottoriliikennetieFin de la semi-autorouteMoottoriliikennetie päättyy
Sveitsi on pieni maa, ja moottoriteitä on sen mukaisesti vähemmän kuin esimerkiksi Ranskassa.  Lisäksi tiemaksujärjestelmä on yksinkertainen, ja KAIKKI noudattavat liikennesääntöjä sekä nopeusrajoituksia, joten...  Homma toimii kuin kello.

Paitsi silloin, kun sattuu onnettomuus.  Exitejä on Sveitsin moottoriteiltä suhteellisen harvassa ja jostain syystä paikalliseen poliisin toimintaan kuuluu, ettei liikennettä pyritä ohjaamaan kiertotielle, vaan odotutetaan, kunnes tie on selvä jälleen.  Lisäksi moottoritiet kulkevat paljon tunneleissa, nopeuden pudotessa normaalista 120 km/tunnissa sataan kilometriin tunnissa, ja se saa aikaan pumppaavaa liikettä autojonoissa.

Kuitenkin, välttämällä kaupunkien ohi kulkevia moottoriteitä aamu- ja iltaruuhkan aikaan ja tiedostamalla sesonkiaikojen liikenneruuhkat, Sveitsin läpi on miellyttävä ajaa. Nimeonomaan ajaa läpi, koska hintataso on korkea näin Ranskasta katsoen, suunnilleen sama kuin Suomessa.


Sveitsin moottoritiet ja moottoriliikennetiet


Muistutus tulliasemalla 


Vuoden 2014 tarra

Moottoritiemaksu Sveitsissä on 40 CHF vuodessa ja se suoritetaan ostamalla ikkunaan kiinnitettävä tarra.  Maksu on sama, ajatko joka päivä moottoritiellä, vai ajatko kerran vuodessa Sveitsin moottoritiellä.  Eli, tullessasi raja-asemalle Sveitsiin, sinulle myydään tullissa tarra.  Jos olet tullut maahan pikkuteitä, mutta haluat jatkaa moottoritietä, tarran saa ostaa huoltoasemalta.

Luonnollista on, kun auto pysäytetään moottoritiellä poliisin tai muun viranomaisen toimesta, eika autossa ole tarraa, niin sakkohan siitä seuraa.  Lisäksi pysäytykseen johtanut muu toiminta saattaa tulla kalliiksi.  Nopeusvalvontaa Sveitsissä suorittaa noin "miljoona" liikennekameraa, niitä on niin moottoriteillä, että pikkukylissä joka mutkassa, joten nopeusrajoituksista on pidettävä kiinni.

Matkailuautoparkeista tai leirintäalueista ei ole meillä kokemusta Sveitsistä, vielä,  joten tällä kertaa juttu oli lyhyt, kuten alussa lupasin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti