No, Suomessa on reilut 5 miljoonaa asukasta ja Ranskassa 66,5 miljoonaa, joten väkeä riittää yhdistyksiä perustamaan. Yksi karavaanarien elämään liittyvä yhdistys on "40 millions d'automobiliste", eli "40 miljoonaa autoilijaa". "Järkevien ja vastuuntuntoisten autoilijoiden yhdistys", kuten kotisivujensa slogan sanoo, haluaa hallituksen lopettavan sodan autoilijoita vastaan, viimeisimpänä liikennettä koskevana ehdotuksena on laskea perusnopeus 90 km/h kahdeksaankymppiin. Tänään yhdistys julkaisi netissä 52 minuutin filmin, jossa esitetään Brittein saarten liikennepolitiikkaa ja haetaan mallia sieltä Ranskaan.
Muita liikennepoliittisia ongelmia yhdistyksen asialistalla ovat esimerkiksi:
- Ranskassa ajokortilla olevia pisteitä (aluksi 6 pistettä) vähennetään jo alle 10 km/h nopeusrikkomuksista, marginaali on liian pieni (meille tuli sakko 70 km/h alueelta, jossa ajoimme 78 km/h, sakotusraja alkoi 71 km/h)
- Nukahtaminen rattiin ja väsyneenä ajo aiheuttavat usein kuolonkolarin (mistä väsymys mahtaa johtua ?)
- Ajokorttiuudistuksesta (16.9.2013) kritisoidaan sitä, ettei uudessa EU-kortissa ole sirua, jossa olisi kaikki henkilön liikennehistoria rikkomuksineen (Ranskassa on edelleen käytössä kolmeosainen iso paperiajokortti, ajokorttiuudistuksen siirtymäaika on vuoteen 2032...)
- ja vielä, alkoholi ja liikenne, tilastojen mukaan Ranskassa kuolee alkoholin vuoksi päivittäin 63 henkeä kaiken kaikkiaan. Montako näistä kuolee liikenteessä, on hämärän peitossa, koska viinin nauttiminen lounaaksi täysin normaali maan tapa. Olit sitten autonkuljettaja tai metsästäjä, niin lounaalla on saatava viiniä, ranskalaista tietysti, ja iltapäivällä jatketaan hommia.
"Järkevien ja vastuuntuntoisten autoilijoiden yhdistys" toteaa lausunnostaan alkoholista näin:
"On tarpeellista kouluttaa kuljettajia alkoholin ja narkoottisten aineiden käytössä tarjoamalla tutkimustuloksia ja turvallisuustietoa. Kuljettajan, joka on käyttänyt mahdollisesti vaarallisia tuotteita, pitäisi pystyä sanomaan itselleen, "join, siis odotan", että aineiden vaikutus lakkaa, eikä lähde liikenteeseen. Aina on mahdollisuus joutua viranomaisten kontrolliin, mutta erityisesti pitää olla vahingoittamatta omaa ja muiden tienkäyttäjien elämää. Tulevissa tiedotuskampanjoissa on määriteltävä rajoitukset, jotka eivät estä syömistä, vaan painottavat kuljettajan tietoutta omista rajoista ja opettavat hyviä tapoja. Kannatamme myös poliisivalvonnan lisäämistä."
Mitä tuohon sitten kommentoisi ? Suomalaisena tuo teksti kuulostaa kuin suomalaiset saaristoveneilijät olisivat konsultoineet ranskalaisten autoilijoiden alkoholikäyttäytymistä. Yhdistyksen lausunto on kuin saippuapala, jossa rivien välistä voi lukea, että juodaan ja ajetaan, mutta tekstissä toivotaan, että olisihan se hyvä, jos onnettomuuksia ei sattuisi alkoholin tai vaarallisten aineiden (siis huumeet !) käytön jälkeen.
Otsikossa mainittu 'valkoinen nauha' on "Järkevien ja vastuuntuntoisten autoilijoiden yhdistyksen" kampanja, jolla itsekukin autoilija voi osoittaa olevansa yhdistyksen nimen mukainen. Sen voi tilata yhdistykseltä ja se pitää kiinnittää auton vasempaan peiliin. Näin auton kuljettaja osoittaa olevansa kuuliainen ja nuhteeton ja antaa yhdistykselle valtuutuksen neuvotella hallituksen kanssa autoiluun liittyvistä asioista.
En ole nähnyt liikenteessä ensimmäistäkään 'valkoista nauhaa', itselläni niitä on kaksi yhä pöydällä, koska en ole varma, olenko halukas liittymään tähän liikkeeseen, joka itse asiassa ei esitä mitään järkevää ja konkreettista ehdotusta liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Päivittäin liikenteessä ajaessa näkee tilanteita, joista selvitään vain onnella, ja joutuu arvailemaan oliko vaaratilanteen aiheuttanut autoilija humalassa vai huumeissa. Joka viikonloppu meidänkin seudulla ajaa useampi auto ulos tieltä, välillä pienin vaurioin, välillä ei ole kuin leikattu peltikasa jäljellä, eikä onnettomuuden syytä tarvitse arvailla. Ylinopeus ja siihen yhdistettynä alkoholi tai huumeet, ei siinä muuta tarvita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti