sunnuntai 13. huhtikuuta 2014

Rallye Terre des Causses 2014, Lounais-Ranska

Kohteemme tällä retkellä oli kaupunki nimeltään Capdenac, tarkemmin Capdenac-Gare, .  Tuo Gare lisäys tulee siitä, että varsinainen kaupunki on korkeammalla mäellä ja Gare, eli asema, sijaitsee alhaalla joen varrella. Tuon aseman tienoila ajettiin Rallye Terre des Causses, ranskalainen soraralli, jonne menimme muonittamaan suomalaista rallitiimiä.

Tämä retki ei ollut niinkään matkailuautomainen, vaan ajoimme kohteeseen suoraan perjantaina, noin 500 kilometriä, jotta pääsimme paikanpäälle kokkaamaan iltaruoan porukalle.  Olimme parkissa hiekkakentällä joen rannassa huoltorekan vieressä, ja tiimi yöpyi hotellissa reilun viiden kilometrin päässä.

Seuraavana aamuna rallin alkaessa kilpa-auto lähti matkaan ja huoltorekka suuntasi 15 kilometriä etelään Villeneuven kylään, jonne huoltoparkki oli sijoitettu.  Me teimme muutamat ruokaostokset paikallisessa marketissa, jonka vastapäätä huomasimme matkailuautojen huoltopaikan, vesi- ja viemärimahdollisuudella.  Maksuna kävi poletit ja kyselin marketista, saisinko ostaa niitä.  No, tyypillistä ranskalaista touhua taas, marketista niitä EI saanut ostaa, vaan olisi pitänyt mennä Mairieen, eli kaupungintalolle hakemaan poletteja.  Ei mitään järkeä tuossa touhussa, kaupungintalon paikkaa ei kerrottu missään, joten poletit jäi ostamatta.

Huoltoparkkiin ujutimme auton sisään ilman virallista tunnusta, portilla kaverit yrittivät olla tiukkana, ettei alueelle pääse, mutta totesin, että mikäli automme ei pääse sisään, ei tiimi saa ruokaa, ja silloin portti aukesi heti!  Ruoka on niin pyhä asia täällä, että sen verukkeella saa tehdä melkein mitä tahansa.

Alueella oli hyvin  tilaa ja huoltorekan viereen sujautimme Ducatomme.  Lauantai ja sunnuntai meni varikkotouhussa ruokaa laittaen kilpailun aikataulun mukaan, kuvaten huoltoa ja nauttien auringosta.

Sunnuntai-iltana rallin päättyessä ja suomalaisten sijoituttua hienosti kuudenneksi, käänsimme auton keulan kohti kotia.  Ehkä hieman pidempää reittiä ajoimme luoteeseen Briven kautta, mutta moottoritielle päästyämme ajoimme vähän Clermont-Ferrandin ohi ja pysähdyimme nukkumaan Total-huoltoaseman parkkiin.

Aamun sarastaessa jatkoimme matkaa ja olimme huoltorekan parkissa ennen puoltapäivää hakemassa kuskeja, jotka pudotimme vielä lentokentälle.