Mennyt talvi on ollut selvästi kylmempi kuin edellinen, jolloin pakkasaamuja oli vain viisi. Viime marraskuun puolesta välistä alkaen maa ollut huurussa useana aamuna ja kylmimmillään yölämpötila kävi jopa -10 asteessa! Ja sen huomaa puutarhassa, jossa arimmat kasvit ovat kärsineet kylmästä aika pahasti.
Matkailuauton etsintä on jatkunut, lähes viikoittain olemme selailleet netin myyntipalstoja jä lähettäneet yhteydenottopyyntöja tai soittaneet saadaksemme tapaamisen aikaiseksi. Huomaa hyvin, että ranskalaiset ovat vielä lastenkengissä nettikaupassa, sillä raivostuttavan usein viesteihin tai soittoihin ei vastata tai sitten vastauksena on käsittämätön selitys, että juuri nyt ei ole mahdollisuutta tulla katsomaan, mutta ehkä 15 päivän päästä... Ei se vaan toimi suomalaiselle mielenlaadulle ja toimintatavalle, että jos jotain laitetaan myyntiin, niin sitten sitä ei myydäkään!
Olemme kiertäneet myös autokauppoja katsomassa käytettyjen valikoimaa, joka on runsas, mutta hyvin kirjava. Valintakriteereitämme ovat olleet makuupaikat neljälle aikuiselle, riittävä sisäkorkeus (2 m), myös suihkussa ja mielellään alle 50 000 km ajettu. Viimeinen ei ole täällä ollenkaan mahdoton vaatimus, sillä markkinoilla on paljon autoja, jopa vuodesta 2005 alkaen, joilla on ajettu vain noin 30 000 km. Ranskalaiset kun viettävät lomaa mieluiten kotimaassaan, ja onhan täällä nähtävää!
Autokauppiaat myyvät nyt viime vuoden malleja, alennusta tulee jopa 8000 euroa täysin varustelluista autoista, kun on pakko päästä niistä eroon. Tässä lähellä on kolme liikettä, jotka myyvät sekä uusia, että käytettyjä autoja, ja yksi liike, joka välittää vain yksityisten käytettyjä autoja. Lisää valikomaa löytyy Lyonin kupeesta Sait Priestistä, jossa on varsinainen matkailuautoliikkeiden keskittymä, ja siellä on jo enemmän valinnanvaraa. Mutta, emme kuitenkaan löytäneet niistä meille mitään. Yksi integroitu Esterel oli hyväkuntoinen, vähän ajettu ja houkutteleva, mutta turvavyöpaikkoja on vain kolmelle! Siis kolmelle autossa, jossa mahtuu ainakin viisi nukkumaan ja vielä useampi salonkiin istumaan...
Uusissa autoissa olemme ihmetelleet miten sisustusratkaisut ja -materiaalit ovat mielestämme karanneet käsistä. Kaapistot ovat mustaa ja kiiltaman valkoista, teräväreunaista levyä, joka ei todellakaan houkuttele. Katossa olevat sängyt auton etuosassa dinetin yläpuolelle ovat jo vakiintuneeti, mutta Benimarilla on nyt myös takavuode nostettavissa kattoon ja siihen alle saa melkein "L-salongin" päiväksi.
Vuode keskellä takana pitkittäin on suosittu uusimmissa, joka tarkoittaa sitä, että autoon tulee lisää pituutta, mutta salonki on yleensä pienempi, jostainhan se pituuden ja tilan kompromissi pitää ottaa. Tai sitten auton pituus on pitkälti yli 7 metriä.
Pitkään harkitsimme tiettyä "profile"-mallia, josta paras esimerkki on Carado T348, "ranskalainen" vuode takana sivulla ja katosta laskeutuva parivuode salongissa. Näitä malleja löytyy käytettynä kohtuullisen vähän ajettuna, ja auto on yllättävän tilava ja asuttava jopa neljän aikuisen viikonloppureissuille.
Tällaisen Caradon viime vuoden mallia olisi saanut täysin varusteltuna noin 49 000 eurolla, mutta siinä kipuraja ylittyikin. Uudella autolla on tietysti etunsa, mutta pari vuotta vanhan, saman mallin auto maksaa markkinoilla noin kymppitonnin vähemmän. Meidän budjetilla vähän käytetty on ensisijalla.
Vihdoin loppui etsintä, kun löysin viime perjantaina Lyonin kupeesta yksityisen myynnissä olevan integroidun Hymerin, jota lähdimme katsomaan sunnuntaina. Paikalle saapui samaan aikaan toinenkin pariskunta, mutta meille oli varattu tutustuminen puoli tuntia ennen, ja pääsimme tutkimaan autoa ensin.
Auto oli Hymer B544 SL vuosimallia 2008, ja kilometrejä mittarissa peräti 19 400! Auto oli erittäin siistissä kunnossa, tuskin mitään käytön jälkiä. Toimimattomia kohtia olivat keittiöaltaan vesihana ja sateliittivastaanottimen vanha versio. Lisävarusteina autossa oli ilmajousitus, EFOY 1200 polttokenno sekä erikoinen kytkinratkaisu, jolla kytkintä pääsi ohjaamaan vaihdekeppiin asennetulla napilla. Tämä viimeinen oli asennettu edellisen omistajan invaliditeetin vuoksi. Syynäsimme auton läpi ja lopuksi teimme tarjouksen autosta, jonka myyjä hyväksyi.
Parin päivän päästä ajoimme taas 400 km Lyoniin kaupantekoon ja toimme Hymerin kotiin! Olihan se integroidun ajaminen hieman erilaista, kun vertaa peltikuoriaiseen. Retkeilyauto on jämäkkä paketti pudotella moottoritiellä ja helppo pujotella kapeilla mutkateillä, Hymerimme taas on kuin kuljettaisi isoa alusta merellä, vaappuu vähän enemmän, suuri tuulipinta tuntuu maantieajossa ja pikkuteillä saa ajaa tarkasti vastaantulijoiden kohdalla.
Onnittelut teidän uudesta Hassan Hymeristä ja mukavia uusia seikkailuja :)
VastaaPoista