keskiviikko 3. kesäkuuta 2015

Päästötarrat autoihin Ranskassa!

Ranskan ympäristöministeri Ségolène Royal on esitellyt 2. kesäkuuta uudet päästötarrat autoihin, jotka tulisivat käyttöön vuoden 2016 alusta.


Vuosina 1998-2003 Ranskassa oli käytössä niin kutsuttu "Pastille Verte", eli tarra, jonka sai silloin vähäpäästöisiin autoihin.  Nyt esitelty tarroitus on laajennus aikaisempaan ideaan ja on osa tiukkoja päästötavoitteita, jotka ovat asetettu saavutettaviksi vuoteen 2020 mennessä.  Yksi teema on "Villes respirables en cinq ans" eli "Hengityskelpoiset kaupungit viidessä vuodessa".

Tarran saa ajoneuvoon seuraavan kategorian mukaisesti:

- Vihreä (taso 1) bensiinikäyttöiset autot, käyttöönotto 1. tammikuuta 2011 jälkeen

- Keltainen (taso 2) bensiinikäyttöiset auto  käyttöönotto 1.1.2006-31.12.2010 välisenä aikana sekä dieselmoottoriautot, käyttöönotto 1.1.2011 jälkeen

- Oranssi (taso 3) bensiinikäyttöiset auto , käyttöönotto 1.1.1997-31.12.2005 välisenä aikana sekä dieselmoottoriautot, käyttöönotto 1.1.2006-31.12.2010 välisenä aikana

- Punainen (taso 4) dieselmoottoriautot, käyttöönotto 1.1.2001-31.12.2005 välisenä aikana

- Ruskea (taso 5) dieselmoottoriautot, käyttöönotto 1.1.1997-31.12.2000 välisenä aikana

- Harmaa (taso 6) sekä bensiini- että dieselkäyttöiset autot ennen vuotta 1997

Sininen tarra on varattu sähköautoille.

Tarran voi tilata Internetistä ilmaiseksi ennen 1.1.2016, jonka jälkeen sen hinta on 5 euroa.

Ranskalaiseen tapaan asia ei ole kuitenkaan näin selkeä; ensinnäkin, tarran liimaaminen autoon on vapaaehtoista!  Toiseksi, mitään valtakunnallisia ohjeita ei ole vielä siihen, miten tarroilla varustettujen autojen liikkumista tullaan rajoittamaan eniten saastuttavien autojen kohdalla, tai kuinka puhtaampien autojen liikkumista tullaan tukemaan.  Kaupunginjohtajilla/pormestareilla on valtuudet päättää omien hallintoalueidensa liikennejärjestelyistä, nämä tarrat antavat nyt yhden ohjeistuksen ainakin päästöluokitteluun.

Sähköautot ovat tietysti vapaita kaikista rajoituksista ja etuoikeutettuja niin pikkukaupungeissa kuin pysäköintialueillakin.

Turisteille päästötarroista ei ole vielä haittaa, vapaaehtoiset kun ovat, mutta mahdollinen suunta on kohti Saksan mallia liikenteen rajoittamisessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti