torstai 27. maaliskuuta 2014

Internetin hyödyt

Netistä löytyy kaikki.  Tarkemmin sanottuna matkailuautoihin liittyvää tietoa on ranskankielellä enemmän kuin jaksaa lukea.  Eikä edes kieli tuota ongelmaa, onhan Googlen kääntäjä!  Kääntäminen suoraan ranskasta suomeksi tuottaa usein melkoista siansaksaa, mutta senkin välttää, kun kääntää tekstin ensin englanniksi ja sitten suomeksi.  Tottahan siinä joutuu askartelemaan tietokoneella, mutta se kannattaa.

Hyvä tietolähde on
http://www.campingcar-infos.com
Sivuilta löytyvät matkakertomukset, keskustelupalsta sekä aina hyödylliset GPS -pisteet ladattavaksi.

Tästä lataat Euroopan maiden matkailuautoparkit jaoteltuina palveluineen.  Tiedostot ovat tekstimuodossa tai TOMTOM ov2 -muodossa.

Itse latasin useimmat Länsi-Euroopan maiden kohteet ja pitihän niitä lähteä heti kokeilemaan. Ajoimme Italiaan ja ensimmäiseksi kohteeksi otimme San Germanossa sijaitsevan parkin, jossa kuvauksen mukaan on ilmainen yöpyminen ja harmaavesien poisto. Saapuessamme suunnilleen oikeaan paikkaan, edessämme oli jokin tuotantolaitos, jonka aidansivua lähti kapea kujanne, jonka varressa parkki olisi.  Juu, ei kiitos, paikka ei näyttänyt houkuttelevalta.


Seuraava etappi löytyi Ivrean kaupungista, siis sinne.  GPS ohjasi meidät tarkasti oikeaan paikkaan, yksityiseen, ilmaiseen parkkiin Italian Punaisen Ristin toimiston viereen. Siellä vietimme yön, kaupungista lisää tietoa toisessa osassa.


Italia sai riittää tälle reissulle ja seuraavana aamuna suunnistimme takaisin kohti Ranskaa, Crotsin kaupungin majoitusalueelle, jossa kirjan mukaan löytyy järvinäköala ja WIFI! Paikka sijaitsee yhden Euroopan suurimman tekojärven rannalla ja on erittäin suosittu vesiurheilupaikka. Totuus on kuitenkin hieman erilainen maaliskuussa.  Järvi oli lähes kuiva ja WIFIstä ei tietoakaan, telttailualue tyhjillään. Matkailuautoparkissa oli meidän lisäksi yksi auto. Paikka oli muilta palveluiltaan hyvä, kuudella eurolla sai olla parkissa 24h, harmaavesien ja vessan tyhjennys oli ilmainen, juomavesi 2 euroa 100 litraa. Sähköä oli tarjolla, pistorasian vieressä luki, että yhdellä jetonilla (2 euroa) saa 55 minuuttia sähköä, sisäänajotaulussa samalla panostuksella luvattiin 2 tuntia ja totuus oli lopulta se, että kahden euron jetonilla sähköä tuli kahdeksan tuntia! Liekö systeemit vielä virittämättä kesää varten.


Rauhallisen yön jälkeen suuntasimme kohti Grenoblea, ja reittimme kulki korkeimmillaan 2200 metrissä Col du Lautaretin kautta.  Muutamassa tunnissa kesästä talveen, siinä on Ranskan ilmaston monipuolisuus huipussaan!  Aamun +15 ja auringon lämpö vaihtui -2 asteeseen ja lumisateeseen kolmatta metriä korkeiden lumivallien väliin.  Tiet olivat sentään kuivat, joten matkaa sai tehdä normaalivauhdilla, mitä nyt neulansilmät hidastivat sekä ylä-  että alamäessä.


Pari yötä tien päällä, reilu 800 kilometriä ja reitti suunnilleen tässä.  Lisäkertomuksia paikoista tulee hetken päästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti