Kotiinpaluu on ollut väsyttävää. Saavuimme torstai-iltana ajettuamme kuutisensataa kilometriä Muckestä, Saksasta, ja meitä oli vastassa ukkosrintama, joka kuitenkin valui Jura-vuoriston eteläpuolelta ohi. Kotipihalla odotti metrin mittainen nurmikko, onneksi sitä on vain 7 neliötä, sen leikkaamiseen ei mennyt kauaa...
Perjantai olikin totaalisen väsymyksen päivä, aamulla herätessä tuntui, että kotona eksyy huoneisiin, kun viimeiset reilu kolme viikkoa on asunut matkailuautossa, jossa kaikki on käden ulottuvilla. Pientä puuhaa riittää vielä yli viikonlopun, ennenkuin on kotiuduttu kunnolla, sen vuoksi postauksetkin jäävät myöhemmäksi.
Laitan tähän kuitenkin faktatietoa Euroopan tieliikenneasetuksista eri maista, artikkeli löytyi saksalaisesta Pro-Mobil lehdestä, kesäkuun numerosta:
Taulukon otsikot vapaasti suomennettuna:
Tagfarlicht - Ajovalot päällä päivällä
Warnwestenpflicht - varoitusliivipakko
Radarwarmer erlaubt - Tutkanpaljastin sallittu
Geschwindigkeit - Nopeusrajoitus
im Ort - taajamassa
ausserorts - taajamien ulkopuolella
Schnellstrasse - kantatiellä
Autobahn - moottoritiellä
Ja vielä pienellä tekstillä kirjoitetut viitteiden selitykset:
Toivottavasti tästä on hyötyä reitinsuunnittelussa Euroopassa, ei ainakaan tarvitse arvailla, pitääkö valojen olla päällä päivällä, vai ei. Jos en väärin muista, niin Espanjassa pitää olla kahdet varoitusliivit autossa, mutta sitä ei taulukossa mainita.
Mukavaa viikonloppua !
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti