Naantali on oiva kesäkaupunki |
Paluumatka Suomesta aloitettiin maanantai-aamuna Naantalista Kapellskäriin. Finnlinesin Finnfellow lähti kello 11:00 ja perilletuloaika oli merkitty 18:45 paikallista aikaa. Matkan varaus sujui helposti puhelimitse, ja saimme tarjouksen; automme, kaksi henkeä, kolme koiraa ikkunallisessa hytissä hintaan 140 euroa. Ja lisään kaksi ateriaa kahdelle hengelle matkan aikana. Ei hassumpaa!
Lastaus sujui nopeasti, ja hyttiin majoittumisen jälkeen siirryimme syömään noutopöydästä. Eihän sen jälkeen muuta jaksanutkaan kun mennä päiväunille pariksi tunniksi! Sää merellä oli hieno, aurinko suosi kannella istumistakin. Ryhdyimme keskusteluun suomalaispariskunnan kanssa, jotka olivat matkalla Ranskaan jousiammuntakisoihin, ja loppumatka meni hyvässä seurassa, kävimme kimpassa vielä ennen rantautumista syömässä vatsat täyteen.
Kapellskäriin saavuimme puoli tuntia etuajassa, ja laivalastillinen autoja lähti ajamaan sisämaan suuntaan. Jonkin verran suomalaisia matkailuautoja ja matkailuvaunuja, joita näimme myöhemmin illalla menossa kohti lounasta. Eräs vaunukunta oli matkalla Tanskaan ja Legolandiin, heidän kanssa illalla mietimme Jököpingin parkkeja jossain huoltoaseman pihassa. Terveisiä sinne vaan, jos luette tätä, toivottavasti reissu on ollut onnistunut! Me olimme ajatelleet, että pääsisimme Jönköpingiin illan aikana yöksi, liikenne oli sujuvan rauhallista, jopa Tukholmassa. Pakollisia pysähdyksiä teimme muutaman koirien jaloittelun vuoksi, ja mukaan tarttui yhdeltä huoltoasemalta "aitoja ruåttalaisia kookospalloja". No ne olivat kyllä erilaisia, mitä ennen oli maisteltu, nämä olivat pehmeitä vaahtopalloja kuorrutettuna kookosmuruilla, jotenkin muistelen, että ennen ne olivat sentään kovakuorisempia?
Minne matka ? |
Illan myötä alkoi väsyttää, emmekä päässeet Jönköpingiin, vaan jäimme yöksi Ödeshögin rastplatsille, jossa saimme olla ihan rauhassa. Ei siellä yöpymistä ollut kielletty, mutta jotenkin jäi sellainen kuva, että paikka olisi tarkoitettu vain levähtämiseen, tosin kaikki tyhjennysmahdolisuudet siellä on, sekä juomavettäkin tarjolla. Ruotsin rastplatseista on muuten Android-sovellus tarjolla kahden euron hintaan.
Ruotsin läpiajo on rauhallista, jopa tylsää, ja palkintona on sitten saapuminen Malmöhön ja Juutinrauman sillan ylitys. Maisemaa riittää katseltavaksi ja nytkin meillä oli hyvä aurinkoinen sää. Tanskaan saavuttaessa Kööpenhaminan jälkeen on pitkä pätkä moottoritien tietyöosuutta, jossa iltapäiväruuhkan aikaan saa ajaa vilkaassa liikenteessä. Rödbyhyn käännyttäessä tie muuttuu taas yksitoikkoiseksi maaseutua halkovaksi väyläksi.
Laivalle menossa |
Ranskalaiskaunotar |
Lauttarantaan saavuttaessa Rödbyssä ohitimme pitkän rekkajonon, jotka odottivat pääsyä satamaan, mietimme, että onko meillä sama kohtalo, mutta ei, lippujen oston jälkeen ajoimme ohjeistetun jonon päähän ja se lähtikin heti liikkeelle laivaan! Käytin tilaisuutta hyväkseni ja kävin laivassa rekkakuskien suihkussa autokannella, ei mitään kaakeleita seinillä, eikä pukukoppeja, vaan perus-suihkukoppi lämpimällä vedellä.
Ajoimme Saksaan päästyämme suoraan Lübeckin Citti-markettiin ostoksille, vähän hyvää kermarahkaa ja bratwursteja, sellaisia herkkuja, mitä saksalaiset osaavat tehdä. Yöpaikkaa mietimme, ja Lübeckin keskustassa näytti olevan TOMTOMin mukaan parkki, joten sinne katsomaan. Ja sieltä löytyikin parillekymmenelle autolle yöparkki, jonne mahduimme. Googlen kuvassa se on vain henkilöautoille, muuta nyt siellä on varaus ainoastaan matkailuautoille. Palvelut olivat lähinnä maksullinen julkinen WC torin laidassa, eikä muuta. Mutta ympäristö on ok, keskusta on kanavan toisella puolella ja ravintoloita varmasti riittävästi. Pienen iltakävelyn jälkeen nukuimme yön hyvin.
Citti-marketin miesparkki futiskisojen ajaksi |
Suomalainen maisema Lübeckissä |
Edessä oli vielä reilut 1000 kilometriä kotiin, ja päätimme, että yövymme vielä jossain matkan varrella. Päivä meni ajaessa pitkin autobahneja, välillä hitaammin tietöiden vuoksi, sitten taas rekkojen kanssa puikkelehtien. Muutama suomalainen matkailuauto nähtiin, ne erottaa takaapäin jo kauempaa satasen lätkän ansiosta.
Yöksi jäätiin Muckessä sijaitsevan Autohofin rekkaparkkiin. Emme oikein löytäneet sopivaa paikkaa kentältä, vaan tuuppasimme auton nurmelle kauniin maalaismaiseman ääreen. Rekkoja kulki koko yön paikan kautta, ehkä eniten niitä oli ennen puoltayötä, jolloin kaikille ei tuntunut löytyvän edes paikkaa. Yöpymisestä maksoimme 10 euroa, jolla sai neljä 2,5 euron voucheria käytettäväksi Autohofin ravintolassa tai viereisessä hampparipaikassa. Voucherit ovat voimassa yhden vuoden... Suihkut olivat tarjolla kolmen euron hintaan.
Ah, niin rauhallinen maalaismaisema ja heti vasemmalla satoja rekkoja parkissa. |
Aamulla herätessämme oli rekkaparkki jo melkein tyhjä, ihmettelimme, ettei se liikenne ollut herättänyt meitä ollenkaan. Vielä viimeinen 600 kilometriä ja olisimme kotona. Päivä sujui liikenteellisesti hyvin, ei jonoja ei ruuhkia, paiti vastaantulijoiden puolella. Saksassa yksi rekkakolari ja siitä kuuden kilometrin seisova jono. Sveitsissä rikkoutunut rekka iltapäiväruuhkan aikaan ja siitä loputtoman pitkä työmatkalaisten ruuhka. Genevenlaaksoon tultaessa torstai-iltana ukkosrintama uhkasi suurine pilvineen, mutta jotenkin se valui Jura-vuoriston päältä etelään satamatta yhtään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti