Ranskan hallitus on päättänyt aloittaa kampanjan saastuttavien dieselautojen vähentämiseksi. Ensimmäisessä vaiheessa nostetaan dieselin hinnassa olevaa veroa kaksi senttiä litralta. Toisessa vaiheessa dieselmoottoria käyttävät autot tullaan merkitsemään erivärisellä tarralla, riippuen saastutuksen määrästä ja kolmantena toimenpiteenä on kannustaa autoilijoita vaihtamaan dieselit sähköautoihin.
Näistä helpoin toteuttaa lienee tuo polttoaineen veron nosto, josta varmasti tullaan metelöimään ranskalaiseen tapaan todella paljon. Mutta sen tuloksena valtion kassaan tullee vuodessa reilut 800 miljoonaa euroa, joten se toteutuu melko varmasti.
Sitten tuo autojen merkitseminen ja rajoitusten aikaansaaminen kaupunkeihin ja kyliin. Työ tehdään tietysti paikallishallinnossa, joka edelleen ranskalaiseen tapaan rakastaa paperia ja leimoja, mutta suunniteltu aikataulu, ensi vuoden aikana, saattaa olla liian vaativa. Papereita pyöritetään jo nyt liikaa, joten autojen päästömerkkeihin ja liikennerajoituksiin tullaan varmasti törmäämään Ranskassa eri tahdissa. Ilmeisesti tässä haetaan jotain saksalaista mallia, mutta tietysti ranskalaisella lisämausteella.
Sähköautoihin siirtymistä valtio haluaa tukea jopa 10 000 eurolla, jos dieselauton käyttäjä romuttaa autonsa ja ostaa uuden sähköauton. Tämä onkin mielenkiintoinen muutos automarkkinoilla, ja se tukee myös kotimaista autoteollisuutta. Renaultin Zoe sähköautoa näkee jo usein tienpäällä, itse asiassa eilen koiralenkillä ollessani yksi ajoi ohitse ja kuuntelin huvittuneena sen "Star Wars"-'ääntä.
Ranskassa on muuten autokannasta 80% dieselkäyttöisiä autoja, ja hallituksen lausunto oli asiaan liittyen suunnilleen tällainen: "Se on
ollut virhe, joka nyt korjataan vähitellen, älykkäästi ja käytännöllisellä
tavalla" (Talouselämä)
Hehe, onkohan tuollaista tapaa mahdollista toteuttaa Ranskassa? Vähitellen kyllä, mutta nuo muut...
Motiivina tälle prosessille on myös Pariisissa ensi vuonna järjestettävä ilmastokonferenssi, jossa Ranska haluaa näyttää sitoutuneensa päästörajoituksiin ja tuovan puhtaampia vaihtoehtoja.
Mielenkiintoista, kuinka nämä tullaan toteuttamaan käytännössä, raportoin asiasta lisää, kunhan se koskettaa meitäkin, kahden dieselin omistajia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti