Ei ole ollut vähään aikaan mitään huijausmeilejä omassa postilaatikossani, mutta nyt niitä on tullut, vähän kehittyneemmällä tavalla.
Laitoin paikalliseen nettimyyntisivustoon tavaraa myyntiin ja puhelimeni viestit rupesivat kilisemään:
Tässä kaksi kyselyä tekstiviestimuodossa huonekaluistani ja pyyntönä ottaa yhteyttä sähköpostilla, ei tekstarilla. Tämähän on jo ihan selvää, ettei näin kauppaa käydä, edes Ranskassa, mutta vastasin kuitenkin ensimmäiselle, ihan vain nähdäkseni, kuinka tämä asia etenisi.
Ja arvaahan sen, sieltä tuli vastaus, että ovat kiinnostuneita ostamaan huonekaluni, mutta ovat tällä hetkellä ulkomailla ja lähettäisivät rahaa, joka kattaisi kaiken vaivani ja kuluni, jotka tästä kaupasta syntyisi. Minun pitäisi lähettää tarkat tiedot myyntikohteesta ja osoitteeni, jonne rahat tulisivat.
Hehe, jos lähtisin tähän mukaan, saisin postissa ylisuuren katteettoman shekin tavaran hintaan nähden, joka minun pitäisi rahastaa pankissa ja laittaa siitä suurin osa Western Unionin kautta Nigeriaan. Tämän tiedän siksi, että kokeiltu on, tosin silloin yhdessä pankin yhteyshenkilön kanssa naureskeltiin tälle ja jätettiin asia siihen.
Tarvitaankohan Sunny Car Centerin pelastamiseksi näin epätoivoisesti rahaa Nigeriassa ?
Toinen huijaus tuli ihan meilitse. Paikallisen tennisseuran vetäjän meiliosoitteesta tuli viesti, että hän on pulassa ja tarvitsee kiireisesti apua. Minun pitäisi ottaa yhteyttä kaikessa hiljaisuudessa ja nopeasti:
Katselin tuota meiliä ja huomasin, ettei vastaanottajia ole näkyvissä ollenkaan, se herätti heti epäilyksen, että tämä ei ole ihan oikein. Lisäksi viestin sisältö ja sanamudot olivat hyvin epämääräiset. Vastasin kuitenkin mösjöölle, sillä minulla on oikeatakin asiaa, pitäisi nimittäin palauttaa tenniskentän avain, koska sen käyttö on jäänyt kovin vähiin...
Eipä aikaakaan, kun vastausmeili putkahti postilaatikkoon ! Monsieur Wauquirier on pulassa Burkina Fasossa, Ouagadougoun kaupungissa ja tarvitsee kiireesti 2800 euroa! Voi miesparkaa, viestitin ystäväni kautta hänelle, että olisi syytä tarkistaa, josko postilaatikko on kaapattu ja pitäisi ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin!
Näistä kahdesta esimerkistä näkee, miten huijausten muodot vaihtuvat, yhteydenotto tapahtuu tekstarilla toimimattomasta numerosta ja meiliin vastaavat robotit, koska vastaukset tulevat niin nopeasti. Robotit mahdollistavat taas suuren volyymin huijausten lähettämiseen, ja aina sieltä joku löytyy, joka menee lankaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti