Soitto:
Laitteeseen pitää asettaa ensin puhelinnumero, josta tulevat soitot ohjaavat sitä. Voit asettaa maksimissaan 10 numeroa laitteeseen. Tämän jälkeen riittää, että soitat laitteen numeroon ja kuuntelet kaksi hälytysääntä ja suljet puhelimen. Soitto joko käynnistää lämmityksen tai sammuttaa sen, riippuen missä tilassa se on ollut ennen soittoa. Soittohan ei maksa mitään, koska GSM-START ei vastaa puheluun.
Voit myös asettaa laitteen lähettämään tekstiviesti puhelun jälkeen takaisin numeroon, josta soitettiin, ja tällöin viesti kertoo, mikä lämmittimen tila on.
Tekstiviestit:
Tekstiviestillä ohjaaminen antaa enemmän tietoa laitteesta. Puhelinnumeroita ei tarvitse asettaa laitteen muistiin, jos ohjaaminen tapahtuu tekstiviestein, suojauksen antaa nelinumeroinen salasana, joka liitetään jokaiseen tekstiviestiin; "PH0000XXXXXX". Tässä esimerkissä 0000 on oletussalasana ja XXXXXXX ohjauskoodi.
Salasanan käyttö mahdollistaa rajoittamattoman määrän eri käyttäjiä ohjaamaan laitetta, mutta käytännössä laitetta käyttää todennäköisesti vain yksi käyttäjä. Harva suostuu siihen, että lämmitys on tuntemattomassa tilassa, ja auto kylmänä, kun haluaisi sen olevan lämmin...
Tekstiviestin veloitus kannattaa selvittää operaattorilta, itselläni on puhelimessa ja laitteessa saman operaattorin liittymä. Laitteen liittymä maksaa 2 euroa kuussa ja se sisältää rajoittamattoman määrän tekstiviestejä saman operaattorin liittymiin, ei paha ollenkaan. Samanlainen liittymä on myös GEA:ssani.
Ylläolevassa kuvassa lähetin ensin komennon "ph0000help", jolla saa listauksen peruskomennoista. Sen jälkeen käynnistin lämmittimen yhdeksi minuutiksi "ph0000on1m", joka ei onnistunut muuten kuin käynnistämään lämmityksen oletusajaksi, 30:ksi minuutiksi. Laitteen tilan saa komennolla "ph0000check". Sammutin laitteen komennolla "ph0000off".
Komento "ph0000signal" kertoo mikä on puhelinverkon signaalin taso. Luku pitää olla vähintään 10, että viestiliikenne toimisi luotettavasti.
Ylin komento "ph0000sms3" asettaa laitteen lähettämään vahvistusviestin jokaisen komennon jälkeen.
Testattavana on vielä Eberin ohjaimen tehosäätö, onko sen asennolla merkitystä, vai onko lämmitys päällä aina täydellä teholla. Toinen asia on, jos lämmitys on kännistetty kauko-ohjauksella, niin voiko sitä ohjata omasta ohjaimesta, sillä merkkivalo EI pala silloin, kun kauko-ohjauskomennot ovat käynnistäneet sen.
Ajatukseni ohjata lämmitystä Vibsolasin GEAn avulla, eli kun lämpötila laskee sensorille asetettujen rajojen alle, se lähettäisi GSM-STARTille käynnistysviestin, ei onnistukaan. GEAsta voi lähettää itsemääritellyn viestin ainoastaan hälytystoiminnosta, eli jos sensori havaitsee liikettä, vaihtelun magneettisuudessa, tai se poistuu alueelta. Lämpötilarajan alitus ei mahdollista oman viestin määrittämistä. (vielä?)
Näin ollen käyttötapani on seuraava;
1. GEA ilmoittaa sisälämpötilan olevan alle 0 astetta
2. Lähetän GSM-STARTille viestin lämmityksen käynnistämisestä.
No, tämä tietysti pitää suhteuttaa säätilaan ja ennusteisiin, jos pakkasjakso kestää pidempään. Minullahan ei nyt ole vesiä jäätymässä autossa, joten GSM-STARTin käyttö tullee olemaan enemmänkin lämmityksen käyttöä kosteuden kuivattamiseksi auton sisätiloista.
Mutta mielenkiintoinen laite joka tapauksessa, käyttöä kyllä löytyy, ja onhan se yksi härpäke lisää autoon...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti