keskiviikko 18. helmikuuta 2015

Ranskan liikennekuolemissa kasvua viime vuonna

Aloitetaan tilastokuvalla, Ranskan liikennekuolemien määrä vuodesta 2001 lähtien:


Määrä on laskenut kiitettävästi, mutta viime vuonna tapahtui ensimmäisen kerran nousua, kaikkiaan 3388 henkeä menetettiin liikenneonnettomuuden seurauksena. Määrä on 3,7% enemmän kuin 2013, ja ensimmäisen kerran 12:een vuoteen liikennekuolemat ovat lisääntyneet edellisvuoteen verrattuna.  Tavoitteena on saada luku laskemaan 2000:een vuoteen 2020 mennessä. Mutta vuosi 2014 on toiseksi paras vuosi liikennekuolemien suhteen sitten vuoden 1973, jolloin liikenteessä kuoli 18 000 henkeä !

Tarkemmin lukuja katsellessa näkee, että jalankulkijoiden osuus kuolemista kasvoi 8%, pyöräilijöiden samoin 8%, skootteri- ja mopokuljettajien 6%, mutta moottoripyöräilijöiden osuus "vain" 3%.

Tamikuun lopussa Ranskan sisäministeriö julkaisi 26:n kohdan muistion, jolla ryhdytään vaikuttamaan liikennekäyttäytymiseen ja alentamaan liikennekuolemia.  Nämä 26 kohtaa ovat jaoteltu neljään ryhmään;

- tietoisuuden, koulutuksen ja estävien toimenpiteiden lisääminen
- heikompien osapuolien suojelu
- rikoksien ehkäisy
- ajoneuvojen turvallisuuden parantaminen infrastruktuurin ohella.

No mitkä näistä 26:sta kohdasta vaikuttavat sitten maassa omalla ajoneuvolla vieraileviin ?

Kohta 6: Jos ajokortti on alle kolme vuotta vanha, alkoholiraja laskee 0,5 g/l -> 0,2 g/l




Kohta 9: Suojatien eteen on jätettävä 5 metriä vapaata tilaa.



Kaikki kuvat netistä Googlen kuvahaulla

Kohta 11: Ranskalaista vapaata pysäköintityyliä rajoitetaan siten, että jos jalankulkijat tai pyöräilijät joutuvat siirtymään ajoradalle pysäköidyn ajoneuvon vuoksi suojatiellä, jalkakäytävällä tai pyörätiellä, siitä seuraa ajoneuvon kuljettajalle rangaistus




Kaikki kuvat netistä Googlen kuvahaulla

Kohdat 12 ja 16: Ylinopeudesta varoittavien tutkien ja kameratutkien määrää tullaan lisäämään 

Kohta 17: Tehostetaan liikennevalvontaa kahdensuuntaisilla tutkilla ja parannetaan sakkojen perintää, jolla on vaikutus ranskalaiseen ajokortin pisteytysjärjestelmään




Kaikki kuvat netistä Googlen kuvahaulla


Kohta 22:  Hands-free laitteiden käyttö kielletään.  Tällä tarkoitetaan kuulokkeita tai korvanappeja, yksi kymmenestä kolarista aiheutuu kännykän käytöstä, yleensä tekstiviestin naputtelun seurauksena. Kiellon tarkoituksena on poistaa kuljettajan häiriötekijät ajettaessa ajoneuvoa.




Nämäkin kielletään

Myös nämä ovat kieltolistalla

Kaikki kuvat netistä Googlen kuvahaulla


Alkoholirajan lasku on mielenkiintoinen pointti, mutta koko esityksessä ei sitten olekaan muuta toimenpidettä rattijuoppouden vähentämiseksi.  Se kun on maan tapa, eikä siihen uskalleta puuttua, saati tuoda faktoja esiin.  Yleensäkin juopuneena ajaminen verhotaan "väsymyksen" piikkiin.

Pysäköintirajoitukset ovat aina olleet voimassa, mutta sekin on maan tapa laittaa ajoneuvo siihen, mihin se mahtuu.  Tuo viiden metrin suojatiesäännön puuttuminen ihmetyttää, eikö sitä ole virallisesti ollut olemassakaan.  No, on ollut tai ei, kaupungilla kadunvarret ovat täynnä autoja joka tapauksessa.

Ylinopeudet ja tutka, niistä riittää aina huutoa Ranskassa.  Yksi kohta esityksessä mainitsee mahdollisen nopeuden laskun 90:stä kahdeksaankymppiin kolariherkillä tieosuuksilla, jää nähtäväksi, miten siinä onnistutaan.

Mutta radikaalein esitys on tuo hands-freen kieltäminen.  Nyt on unohdettu uusimmissa autoissa olevat bluetooth-kännykkäyhteydet, joiden avulla hands-free toimii huomaamattomasti radion kautta.  Samalla tavalla nekin vievät kuljettajan huomiota liikenteestä puhelun aikana.  Tekstiviestien naputtelu sensijaan lienee se oikea syy miksi tähän puututaan, mutta toimenpide on kyllä väärä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti