sunnuntai 8. marraskuuta 2015

Välimeren rantaa lokakuussa

Halloweenina pääsimme pienelle ajelulle Albinilla. Kauas ei ehditty perjantai-iltana, kun pimeys tulee täälläkin paljon aikaisemmin näin talviaikana.  Tarkoitus oli ajaa La Ciotat-nimiseen kaupunkiin meren rannalle, mutta Toulonissa oli sellaiset ruuhkat, että aikaa meni jonossa seistessä ja aurinko vajosi alaspäin uhkaavaa vauhtia.

Päädyimme yöksi Sanary-sur-Merin kaupunkiin, Six Fours Plages-ranta-alueelle, jonne pysäköimme rantabulevardin varteen.  No, sehän oli kyllä virhe, vaikka liikenne väheni huomattavasti illan aikana, mutta silti yölliset juhlijat ja lähellä ollut leijalautailun EM-kisojen bilepaikka pitivät meitä hereillä pitkin yötä...

Näkymä auton ovelta

Aamulla siirryimme isommalle pysäköintialueelle ihan lähelle, jota emme olleet illan pimeydessä huomanneet. Siellä olisi nukkunut paljon paremmin yön. Sää oli mitä upein, sininen taivas, aurinko paahtoi kuin kesällä, ja kaupungin pikku satamassa oli mainio tori heti aamusta, josta saimme mahtavat aamiaistarvikkeet.

Ammiaiseksi Blette-piirakkaa (kaalin tapainen kasvi), herkkutattiraviolia, savustettua ricottaa, vuohenjuustoa ja jälkiruoaksi mansikoita ja viikunoita.
Aamupäivän vietimme kaupungin kujia kierrellen ja nauttien upeasta säästä, ihmiset valmistautuivat illan tuleviin Halloweenjuhliin ja täällä näyttää olevan tapana, että lapset kiertävät pukeutuneina mitä erilaisimpiin hirviöasuihin keräämässä karamellia kaupoista!  Tuli vähän suomalainen pääsiäinen mieleen.

Matka jatkui kohti Hyeresin kaupunkia, kilometrejä taisi olla ajettavana reilu 30, mutta silti siihen meni aikaa, kun ensin kävimme paikallisessa karavaanarikaupassa täydentämässä puutteita ja sitten jumiuduimme katselemaan vaihdokkeja...  Ajatuksissa on käynyt Albinin vaihtaminen matkailuautoon, mutta tulevan auton malli on vielä hakusessa.  Jotenkin kiehtoisi auto, jossa on alaslaskettava sänky katossa istuinryhmän yläpuolella, jotta saisi enemmän tilaa pöydän ympärille ja samalla pysyttäisiin lyhyessä mallissa.  Vaihtoehtoja on melkoisesti, ja valintaa vaikeuttaa myös se, että sängyn pitäisi olla mielellän pidempi kuin nyt.

Tällaista tuli katseltua...
Vielä piti käydä kaupassa matkalla ja lopulta pääsimme parkkiin Hyeresin eteläpuolelle kannakselle, jossa oli liuta erilaisia matkailuautoja, koska leijalautailijat olivat kansoittaneet hiekkarannan.  Pysäköinti on ranskalaiseen tapaan ja ajankohtaan nähden vapaata, mekin tuuppasimme Albinin viistoparkkiin pitkittäin vieden kolmen auton paikat.  Mutta ei siellä ahdasta ollut missään vaiheessa.

Tuuli oli idän suunnasta, tasainen ja lämmin ja se oli saanut lautailijoita ympäri Eurooppaa tulemaan tänne vesileikkeihin.  Yö oli ehdottomasti rauhallisempi kuin edellinen, vain tuulen ja meren kohina kuului hiljaa autoon.

Sunnuntai-aamuna ajelimme takaisin kotiin, reilun tunnin matka ainoastaan, joten montaa kilometriä ei tänä viikonloppuna tullut mittariin.

Johan siitä olikin aikaa, kun viimeksi oltiin liikkeellä matkailuautolla, mutta hyvin sujui.  Ainoa harmittava asia on se, että nyt ei ole sähköisessä muodossa ranskalaisia aire-paikkoja, kuten aiemmin kirjoitin.  Ensimmäinen yöpymispaikka oli ihan hakuammuntaa huonoin seurauksin, toinen sitten löytyi Park4Night-sovelluksen avulla.  Se onkin ainoa menetelmä tällä hetkellä löytää helposti yöpymispaikka.  Onhan meillä pari kirjaa, jossa airet ovat lueteltu, mutta jotenkin niiden selaaminen ja kaiveleminen tuntuu jo vanhanaikaiselta...

Muita huomioita oli taas havainnot matkailuautojen parkkien vähyydestä rannikolla. Parkkipaikkoja on kyllä paljon, mutta ne ovat joko tehty erittäin kapeiksi tai sitten niissä on korkeudenrajoitin, ettei edes meidän Ducato niihin taivu.  Pikainen etsintä nyt käydyn alueen matkailuautoparkeista tuotti yhteensä kymmenkunta virallista pysäköintipaikkaa.  Tällä toiminnalla kunnat ja kaupungit rajoittavat leiriytymistä ja ohjaavat autot ja vaunut leirintä-alueille.

Puhelinpuolella iPhone 5:n hajottua siirryin Lumia-käyttäjäksi, ja sain osin positiivisia yllätyksiä; käyttöliittymä toimii hyvin ja on looginen, softakauppa on toimiva ja puhelimen laatu on korkea.  Mutta sitten oli liikaa negatiivisia kokemuksia; ohjelmistovalikoima on pieni verrattuna iPhoneen, ohjelmat toimivat epäloogisesti, puhelimen näyttö on superherkkä ( jo sormen yliveto ilman kosketusta saa ohjelmat käynnistymään) ja yhteensopivuus ja yhteentoimivuus olemassaolevien appletuotteiden kanssa oli liian hankalaa.  Otin myös käyttööni Win 10 läppärin, jonka kanssa Lumia toimi hyvin, mutta kun en käytä Windowsia päivittäisenä tietsikkana, niin se meni liian hankalaksi.

Paluu iPhone 5:een on ollut vähän ankeaa, näyttö on niiiiin pieni verrattuna Lumiaan, että vaimon iPhone 6 alkaa houkutella...  Tosin, hyvä hidaste on se hinta... Vielä...

1. Meillä karavaanareilla takana kahden viikon loma Välimerellä ja siellä teillä päin. :)
    Lähdimme eilen aamuna Antibesin kulmilta ja ihanasta kesästä. Viikon aikana kyllä alkoi lehdet tippumaan. Aamupäivällä Sveitsissä oli maa kuurassa ja vain reilu viisi lämmintä. Tuntui vähän kurjalta, mutta kotona olikin sitten 17 lämmintä.

1. No nih! Harmi ettei oltu yhteydessä, olisi ollut mukava tavata! Kyllä se syksy täälläkin näkyy, viinitarhat ovat jo melkein lehdettömät ja puissa näkyy ruskan värejä. Joinakin aamuina sumu on ollut melkoisen tiivis, mutta kyllä päivisin on vielä lämmintä.

2. Mukava tarina ja tuttuja paikkoja. Kiitos kun viitsit kirjoitella, kyllä tätä luetaan vaikka aina ei tule kommentoitua.

Ja menestystä autokaupoille, pieni lisätila on varmasti hyväksi. Mieltymyksiänne tarkemmin tuntematta osaan laittaa yhden vinkkiehdotuksen: iso jääkaappi erillisellä pakastimella on luksusta. Tuntui suurimmalta muutokselta, kun vaihdettiin aikoinaan vaunusta autoon, vaikka melkein kaikki muukin muuttui samalla.

3. Jääkaappi on jo juuri sellainen, kun kuvailet, eikä sellaisesta voi enää luopua. Uuni on ollut mietinnässä, mutta se ei ole välttämätön, tietty lisää mukavuutta keittiössä ja kokkailussa.

4. Houkuttavan ihania Ranskan kuvia ja on kieltämättä ikävä kauppojen ja torien suurta valikoimaa, huokaus! Onnea täältä myös autokaupoille!