Ainoa syy tämänkertaiseen
reittimuutokseen oli sää. Sekä Pohjois-Italiaan että Saksaan oli
luvassa seuraavaksi seitsemäksi päiväksi sadetta ja zoomailtuamme
sääennusteita ja -karttoja käänsimme auton keulan länteen kohti
Atlantin rannikkoa, eli Ranskan matkailua tiedossa.
Pääsimme ajamaan poutasäässä
Bellegardesta moottoritielle, ohi Nantesin, sitten kurvasimme
pohjoiseen Pariisiin vievää motaria, ja ensimmäisestä liittymästä
pois. Halusimme välttää puuduttavaa, vaikkakin jouhevaa
moottoritieliikennettä ja ajella pienempiä teitä pitkin.
Bourg-en-Bressen läpi päästyämme ajelimme Maconiin ja sieltä edelleen länsisuuntaan.
Liikennetiedotukset radiossa kertoivat
ruuhkista ja kymmenien kilometrien jonoista ranskalaisten valuessa
kohti etelää. ”Transalp”-tunnelit, eli Mont Blanc ja Frejus
olivat tukossa ja odotusajat olivat tunteja tunneleiden läpiajoon.
Lyonista etelään moottoritiet olivat ruuhkautuneet pahasti,
puhumattakaan Pariisin liikenteestä. Meillä olikin sitten ihan
oikea suunta!
Yhdessä lukemattomista
liikenneympyröistä huomasimme mainoksen etanajuhlista, ”Fete
l'escargot” ja koska etanat maistuvat aina hyvälle valkosipulin ja
persiljan kera, kurvasimme siis Digoinin kaupunkiin. TOMTOMin POI
näytti parkkia kanavan rannalla ja sieltä löytyi lähes tyhjä,
puiden reunustama hiekkaparkki. Kaupungin vieras- ja huvivenesatama on kanavan varressa ja pysäköimme kentän laitaan varjoon.
Kierros kaupungilla osoitti, että
etanafestarit eivät alkaneetkaan vielä perjantaina 1.8., vaan vasta
lauantaina. Viikonlopun juhlia valmisteltiin sekä kanavan varrella,
jonne pystytettiin ravintoloita, että kaupungin juhla-aukiolla,
jonne nousi huvipuisto härveleineen.
Kaupungin erikoisuuksista täytyy
mainita vallan veikeä postirakennus hulppeine tornineen, sekä
varsinainen nähtävyys, joen ylittävä silta, joka on kanava
veneille, vähän samaan tapaan kuin Göta-kanava Ruotsissa. Vesi
kanavassa on aika sameaa, mutta siinä on kissakaloja, joita
kalastajat onkivat ylös. Muutenkin kaupungin tunnelma on aika
kirjava, katedraalin huipulla on kattohaikaroiden pesä. Digoin on
pieni mukava kaupunki Loire-joen varrella.
Yöpyminen sujui rauhassa, toinen
matkailuauto, ranskalainen perhe, tuli jälkeemme, ja paikallinen
kaveri matkailuautollaan. Hänen kanssaan juteltiin koirista illan
hämärässä, kolmetoista vuotta omistamansa rottweiler uros oli
kuollut neljä kuukautta aiemmin, ja melkein tuli kaverille vielä
tippa linssiin hänen kertoessaan koirastaan ja näyttäessään
valokuvia.
Yön pienen sadekuuron jälkeen aamu
valkeni vähän tuhruisena ja kosteana. Vierasvenesataman palvelut
ovat käytettävissä korvausta vastaan, joten suihku (1,70 euroa)
tuli kokeiltua. Aamiaisen jälkeen otettiin taas suunnaksi länsi.
Ranskalaiset pikkukaupungit ja kylät
seurasivat toisiaan, kun ajoimme välillä pikkuteitä ja välillä
maksuttomia vanhempia motareita. Valtava saderintama vyöryi
lännestä päällemme ja sai taivaan valuttamaan vettä oikein
urakalla tielle, jonka seurauksena oli hetkellinen hidastus.
Montluconiin tullessamme liikenne pysähtyikin, vaikka sateesta ei
ollut enää tietoakaan. Viikonlopun liikenne näkyi täälläkin,
ja uskomattoman paljon matkailuautoja tuli vastaan. Yhdessä kylässä on
oikein viehättävä kunnallinen parkki palveluineen, ja ihan
ilmainen ! Ja paikalla oli kaksi kuljinta, toinen asuntovaunu ja
toinen asuntoauto. Emme jääneet kuitenkaan sinne, koska matkaa oli
vielä jäljellä seuraavaan kohteeseen.
Olimme arponeet seuraavaksi
kohteekseemme TOMTOMiin Confolensen kaupungin Vienne-joen varrella,
ihan vain hakuammuntana, parkkeja on riittävästi tarjolla, mutta
johonkin se valinta pitää kohdistaa, kun ei ennestään paikkoja
tunne. Paikassa olikin yhdistetty kunnallinen parkki ja
camping-alue. Kunnallisessa löytyivät ilmaiseksi
tyhjennysmahdollisuus ja juomavesi, camping-alueelta aidan takaa
löytyvät lisäksi vessat, suihkut ja sähköt. Kesäkuumalla
menemme campingiin mielellään suihkun vuoksi.
Ja taas joutui ihmettelemään, miten
on mahdollista, että tilaa löytyi ruhtinaallisesti ja saimme valita
vapaasti paikan. Vastaanotto on auki päivällä pari tuntia ja
illalla pari tuntia, ja sinne mennään ilmoittautumaan
aukioloaikoina. Hinta yhdeltä yöltä palveluineen ja sähköineen
9,20 euroa. Koirat eivät maksaneet mitään. Joenrantapaikka,
ilta-aurinko ja vähän väkeä, ei voisi mukavampaa olla!
Ilmeisesti ranskalaiset ja turistit ovat pakkautuneet meren rannoille
sekä etelään että länteen. Saa nähdä, kuinka tukossa Atlantin
rantakupungit ovat, kunhan sinne saakka pääsemme.
Keskustaan käveltiin 500 metriä
jolloin oltiinkin keskiaikaisen vanhan kaupungin ytimessä. Vienne-jokeen yhdistyy Goire-joki ja sen yli kulkeva Ikivanha silta vähän uudemman vieressä johti vanhojen
kivitalojen keskelle pikku kujille, joissa henki tosiaan v-a-n-h-a
kaupunki. Vanha silta on aikoinaan ollut ainoa kulkureitti
kaupunkiin ja sen aiheuttamat liikenneruuhkat keskiajalla ovat
kuulemma lähes legendoja. Eli osattiin sitä jo silloinkin tukkia
kulkutiet. Vanhat talot ovat kaikki erilaisia, ja irti toisistaan,
välissä 60 sentin rako, tosi kapea ”kuja”. Kirkko 900-luvulta,
joka tosin aikojen saatossa on muuttunut alkuperäisestä, ja hienon
näköinen 8-kulmainen lipuilla koristeltu torni. Ja vielä vanha
silta Vienne-joen yli toiselle rannalle, jossa uudempi kaupunginosa
sijaitsee.
Huomio kiinnittyi englanninkielisiin
ilmoituksiin kiinteistövälittäjien ikkunoissa ja lukuisiin
brittikilvissä oleviin autoihin, jonkinlainen suosio tällä
alueella tuntuu olevan brittien keskuudessa. Iltamme huipentui aitoon rakkaudella valmistettuun perinneruokaan; 'fish and chips' ateriaan, toisena annoksenamme oli
'steak and kidney pie', originellia brittiläistä ruokaa, jonka
nautimme pikkuruisen ravintolan terassilla, kenenkäs muidenkaan kuin
brittien kanssa! Tarjoilijatyttö olisi puhunut sujuvaa englantia,
mutta pitäydyimme tylysti ranskankielessä, ja toimihan se silläkin.
Palatessamme takaisin campingiin, oli
nurmikolle ilmestynyt uusia kulkijoita, mutta tilaa oli edelleen
paljon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti