sunnuntai 19. heinäkuuta 2015

Eksyin navigaattoriviidakkoon

Ensikosketukseni navigaattoreihin tapahtui jonkin Nokian puhelimen välityksellä, jossa oli asennettuna Garminin ohjelma.  Tämä hämmästyttävä reittiohjeistus joskus 2000 luvun alussa oli uutta ja hienoa, että perille pääsi jonkun kännykkäohjelman avulla.

Nyt käytössäni on tabletti, pari puhelinta ja erillinen navigaattori - niiden käyttöongelmat ovat kasvaneet navigointiohjelmien monipuolistuessa ja laitekirjon lisääntyessä.



Se navigaattori on "vanha" TOMTOM XL One, vähän takkuinen kosketusnäyttö ja karttapäivityksistä johtuva hidastunut käyttö, mutta silti täysin toimiva, muistikortilla varustettu laite.  Sen käyttö on jäänyt vähiin, kun hankin Samsungin tabletin, jonne hankin TOMTOMin ohjelman, sinne sai ladattua tuhannet POI:t näppärästi ja autossa omassa telineessään navigointi tienpäällä oli ihan ok.

iPhoneen hankin myös TOMTOMin ja pienen väännön jälkeen sain siihenkin ladattua DiskAid-nimisellä ohjelmalla POIt.  Näillä mentiin ihan tähän saakka.

Mutta mutta, Android versio TOMTOMista päivittyi ja nyt se on nimeltään TOMTOM GO.  Karttapohjat ja logiikka ovat edelleen samaa laatua, mutta käytöstä saa nyt maksaa entisen kertamaksun sijaan. Vanhan version saa päivitettyä 50 sentillä uuteen, ja vanhan sovelluksen tuki loppuu lokakuun 1. 2015.

Uusi versio antaa kuukaudessa ajaa 75 kilometriä ilmaisella navigoinnilla, mutta jos tarvitset lisää kilometrejä, hinnoittelu menee seuraavasti: rajoittamattomat kilometrit 19.99 / vuosi tai 39.99/ 3 vuotta.  Asensin uuden version tablettiini vanhan rinnalle, mutta poistaessani uuden, se poisti samalla vanhan ja hävitti tietysti kaikki lataamani POIt.  Vanhan version uudelleenasennus Googlen kaupasta onnistui, mutta ajaessamme nyt Suomeen, sain jatkuvasti ilmoituksen, että lisenssini pitää verifioida Googlen kaupan kanssa, ja lopulta sovellus ei enää suostunut käynnistymään.

Joku käpy kävi samoin iPhonen sovelluksen kanssa, se tilttasi ja asensin sen uudelleen - kaikki POIt olivat kadonneet!  Epäilen jonkun päivityksen tulleen automaattisesti ohjelmaan ja se aiheutti resetin. Suuri hämmästys olikin sitten se, että edellämainittu DiskAid-ohjelma oli muuttunut maksulliseksi ja vaihtanut versiota sekin, nimi on nyt iMazing.  Kun kaikki osat tästä palapelista olivat lopulta kasassa niin iPhonessa kuin MacBookissa, niin tämä iMazing osasi nimensä veroisesti hämmästyttää:  ilmoitti, että iOS 8.3 versiosta eteenpäin tietojen siirto iPhoneen ei enää onnistu kuin tiettyjen sovellusten osalta, ja TOMTOM ei niihin kuulu!

iMazing antaa sivullaan ohjeet, kuinka sovelluksen kehittäjältä voi pyytää tätä "File Sharing"-ominaisuuden sallimista, mutta epäilen, ettei TOMTOM tähän suostu.  Sääli, sillä sen puuttuessa sovelluksen käyttö menetti merkityksensä.



Siis TOMTOM pois pelistä iPhonessa, Android-version uutta maksullista navigointia en ihan äkkiä ole ostamassa, joten vaihtoehtojen etsintä jatkui.

Here Maps tuntui iPhoneen ladattuna loistavalta vaihtoehdolta, yksinkertainen logiikka ohjelmassa, toimiva navigointialgoritmi ja hyvä käyttöliittymä.  Entä ne POIt sitten?  Jahas, ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin.  Omia kiinnostavia paikkoja voi ladata käyttöön: manuaalisesti nettisivun kautta ja yksi kerrallaan...  Ja taas savu nousi korvistani... Onhan se hienoa luoda jopa omia kategorioita kiinnostavista paikoista, mutta kahden-kolmen tuhannen pisteen naputtelu käsin ei todellakaan ole tätä päivää.  Lisäksi sovelluksesta puuttuu mahdollisuus jakaa muille luotuja listoja, eli ne ovat pelkästään henkilökohtaiseen käyttöön.

Löysin netin syövereistä kuitenkin ohjeet, jolla omia POI-listoja voisi saada ladattua Here:en, ei tarvita kuin yksi kappale Nokian puhelimia Symbian Belle käyttöjärjestelmällä ja käyttäjätili, jonne voi kirjautua Nokia-tunnuksilla - lienevät nykyään ehkä Micro$oft-tunnukset:


Tämä vinkki on vuodelta 2013, olen nähnyt tuoreemmankin, ja silloin mainittiin POIt näkyvät kaikissa Here-sovellustä käyttävissä laitteissa, niin iOS kuin Android.

Nyt ei puutu enää kuin se Symbian Belle-puhelin.  Ei kellään olisi ylimääräistä myydä?

Vedän nyt hieman henkeä ja tutkiskelen, mikä olisi mahdollinen ratkaisu korvata TOMTOM ja itsehallittavat POIt, koska se ei tunnu olevan ihan helppoa nykyversioilla.  Tosin, en ole vielä testannut Android-version käsittelyä, ehkä se sittenkin pitää ostaa, että saa siitä kaiken hyödyn irti yli 75 kilometrin matkoilta kuukaudessa...

Ajatuksia ja vinkkejä saa jättää kommentteihin, kiitos etukäteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti