tiistai 27. tammikuuta 2015

Arctic Rally 2015 eli Tunturiralli Rovaniemellä



Siinä se on ! Arcticrallin 2015 SM3-luokan voitto Jaro Kinnuselle ja Mikael Korhoselle ! 

Jarospeed-talli pyysi minut mukaan tiimiin, olinhan hoitanut tallin asioita Ranskassa viime kaudella, kun he ajoivat siellä Peugeot 208 R2 Cup:ia, eikä siinä mennyt kuin 12 minuuttia, kun olin varannut lennot Genevestä Rovaniemelle!

Saavuin perile keskiviikko-iltana, jolloin ohjelmassa oli tiimin tapaaminen, huoltoauto ja kilpa-auto saapuivat myös illalla perille.  Jaro ja Mikael olivat jo alkuviikon olleet paikalla tekemässä nuotteja ja tutustumassa olosuhteisiin.  Tiet olivat lumiset ja tiiviit, joillakin osuuksilla oli hiekkaiset urat, ja tämä itse asiassa oli yksi lopputulokseen vaikuttava tekijä toisen kisapäivän ensimmäisillä erikoiskokeilla...

Torstain ohjelma oli katsastus sekä shakedown.  Katsastuspaikka oli lentokentän lähellä upouudessa Europcarin huoltohallissa.  Katsastus aloitettiin yhdeltätoista, mutta ajoimme jonoon jo heti yhdeksän jälkeen, koska toiminta oli jonotusperiatteella, ei etukäteen annettujen aikojen mukaan.  Pakkanen puri lujasti, reilu 20 astetta, ja ensimmäiset pakokaasuimppaukset tehtiin sen parin tunnin aikana, kun odotettiin toiminnan alkamista. Autot pörisivät pihalla vähän väliä, että pysyisivät edes haaleina. Europcar oli järjestänyt maukkaan soppatarjoilun ja sitä pääsi sentään hallin lämpöön syömään. Katsastus sujui suunnilleen 12 autoa/puoli tuntia, koska hallintyhjennys ja täyttö tapahtui kerralla.
Katsastusjono Europcarin halliin
Katsastus


Soppatarjoilu

Katsastuksen jälkeen suunnattiin Mäntyvaaran raviradalle, jonka parkkipaikalla oli huoltoalue.  Tiimi oli aamulla ajanut huoltoauton sinne ja pystyttänyt paikan valmiiksi.  Kilpa-autoon tehtiin tarkastus ja viimeiset säädöt ja sen jälkeen oli ensimmäisen shakedownin vuoro.  Shakedown on testilenkki rallia varten, yleensä osa jotain EK:ta, jolla on mahdollisuus löytää mahdolliset puutteet autosta ja laittaa ne kuntoon ennen kilpailua.  Toisen kerran shakedownilla käytiin vielä pimeässä testaamassa valot, ja sitten kaikki oli valmista kilpailua varten.


Mäntyvaaran raviradan sisäkatsomo

Auringolaskua kolmen aikaan
Toiselle shakedownille menossa
Perjantai aamu alkoi kaluston käynnistämisellä tiukan pakkasyön jälkeen.  Helpointa oli käynnistää huoltoauton taukotilan Webasto, nappia painamalla alkoi lämmitin toimia.  Sitten tempaistiin aggregaatti käyntiin, jotta latausta tarvitsevat laitteet toimisivat.  Kuorma-auto oli hieman kinkkisempi juttu, mutta toholla lämmitettiin moottoria ja saatiin Renault käyntiin.  Kilpa-auton kanssa oltiin hellempiä, lämmitettiin traileria pitkään, ennenkuin yritettiin käynnistää, ja lähtihän se!

Kosanilla lämpöä

Kilpailu alkoi kello 12:00 Lordin aukiolta, ja sinne kilpuri lähti huollosta hyvissä ajoin.  Seuraavan kerran huoltoalueella oli toimintaa, kun ensimmäinen huolto oli noin kolmen aikaan.  Juuri silloin laski aurinkokin.  Vaikka auringosta ei lämpöä tullut, niin pimeyden hiipiessä maisemaan pakkanenkin taas kiristyi lähelle -25 astetta.  Tunturirallin erikoisuutena ovat pitkät EK:t ja pitkät siirtymät, joka tarkoittaa sitä, että välille on järjestetty välitankkauspisteet sekä molempina päivinä "remote service" tapahtuma.  Välitankkauksessa polttoaineen saa joko huoltotiimiltä, tai sitten automaatista, kuten torstai-iltana Vanttauskoskella ST1 kylmäasemalta.  Tankkaustilanteessa huoltoa ei saa tehtä autolle, vaan siihen on varattu se pieni huoltoaika, 10 minuuttia.  Tämä lyhyt aika ei tietenkään mahdolllista suuria korjauksia, ja huoltomiehien määrä on rajoitettu kahteen, sekä huoltoauton pituus 8 metriin, joten on toivottava, ettei pätkillä ole rikkoutunut mitään isompaa. 

Vanttauskoskelle on Mäntyvaarasta reilut 50 kilometriä, joten huoltotiimilläkin oli siirtymistä edestakaisin. Mitään ei ollut rikkoutunut ja huoltomiehet saivat hyvät munkkikahvit huollon jälkeen kahvilassa.  Parin erikoiskokeen jälkeen kilpuri palasi huoltoon Mäntyvaaraan ja ajoi sieltä Parc Ferme:en Sampokeskuksen parkkihalliin.  Se oli hyvä veto järjestäjiltä, autot saivat sulaa ja olla lämpöisessä yön.

Ensimmäisenä kisäpäivänä Jaro ajoi pohja-aikoja vuorotellen Joonas Tokeen kanssa ja päivän päätteeksi Jarolla oli kolmen sekunnin johto Tokeeseen. SM3-sarjaa hallitsivat näin ollen  Peugeot 208 R2 autot.

Aamun viimeiset säädöt

Tankkauspiste Vanttauskoskella

Kylmä ei hyydytä hymyä

Kymmenen minuutin huolto Vanttauskoskella

Ja lisää tarkistuksia Mäntyvaarassa


Toinen kilpailupäivä alkoi aikaisin, ensimmäinen auto starttasi kello 06:00 ja Parc Ferme:stä siirryttiin suoraan huoltoalueelle.  Tarvittavien toimien jälkeen autot lähtivät kohti ensimmäistä EK:ta, lähelle Kemijärveä ja heti perään lähti huoltomien "remote service" pisteeseen Pirttikoskelle. 
Huoltoalueella Mäntyvaarassa oli hiljainen aamupäivä, koska autot saapuivat sinne vasta noin yhden aikaan iltapäivällä seuraavan kerran.  Iltapäivähuollon jälkeen oli huoltotiimillä vielä välitankkauspiste Heinuvaarassa viimeisen erikoiskokeen jälkeen, koska sen pituus oli 50 kilometriä ja siirtymätaipale maaliin Lordin aukiolle oli 60 kilometriä!




Toinen kilpailupäivä Jarospeedillä oli ensin suurta innostusta, sitten suuria tunteita ja sen jälkeen yhtä juhlaa.  Aamulla Jaro komensi alle piikkipyörät lyhyillä piikeillä, vaikka oletuksena oli ollut pitkät piikit.  Mutta se oli ammattilaisen kokemuksen tuoma valinta, sillä juuri niillä lyhyillä piikeillä oli vaikutusta johdon kasvamiseen, aamun lähdön kolmen sekunnin etumatka oli kasvanut ensimmäisen EK:n jälkeen 10 sekunnilla ja toisen EK:n jälkeen vielä lisää 12 sekunnilla!  EK:illa olivat tien urat olleet osaksi hiekalla, ja niissä olosuhteissa lyhyt piikki antaa parhaimman pidon, kun taas muilla kilpailijoilla olleet pitkät piikit joutuivat antautumaan ja tekivät pidon huonoksi. Iltapäivähuolto meni vauhdikkaasti nappiin, lisävaloja viritettiin ja auto lähti viimeisille osuuksille.

Viimeinen erikoiskoe oli Arctic Rallyn 50-vuotisjuhlan kunniaksi 50 kilometriä pitkä, ja se toi lisäväriä kilpailuun; autojen lähtiessä puolen minuutin välein tulee väkisin jossain vaiheessa tilanteita, joissa nopeammat kuljettajat saavuttavat hitaammin ajavia sekä rengasrikkojen takia autojen järjestys reitillä menee uusiksi.  Lisänä nyt oli pöllyävä lumi, "pöly", jonka läpi ei nähnyt mitään.  Viimeisen EK:n tilannetta pääsi seuraamaan GPS-Ralliseurannasta ja sieltä nähtiin, kuinka Jaro saavutti edelllä ajavaa kilpailijaansa, Tokeeta, joka taas joutui hidastamaan, koska hänen edellä ajanut Lario nosti lumipölyä ilmaan niin paljon.  Riemu voitosta oli ylimmillään, kun tuli viesti, että EK:n puolivälissä Jaron autosta oli hävinnyt tehoja ja laatikko oli alkanut huutamaan, eikä ollut varmaa, toimiiko auto maaliin saakka.  

Seurasimme GPS-karttaa ja kuuntelimme Ralliradiota, Jaro tuli EK:n loppuun, mutta ei pysähtynyt välitankkaukseen, koska autoa ei voinut sammuttaa.  Viimeinen tunti, ennenkuin Jaro saapui maaliin Lordiaukiolle oli hermoja raastava, ja koko tiimi siirtyi huoltoalueelta keskustaan podiumin viereen.
Lopulta Jaro ja Mikael saapuivat podiumjonoon ja silloin oli SM3-luokan voitto on selvä asia, ja 37,5 sarjapistettä ovat taskussa!

Perillä jonottamassa podiumille!!

Jaron haastattelu YLEn Urheiluviikonloppulähetykseen, nähtävänä sunnuntaina 1. helmikuuta 2015

Voittajat ja rallitytöt


Autokunnat ja pytyt; vasemmalta kartturi Mikael Korhonen SM3 R2 sarja, kartturi Jukka Jämsen SM4 Super2, kuljettaja Jaro Kinnunen SM3 R2 ja kuljettaja Kimmo Linden SM4 Super2
Kinnunen-Korhonen sijalla 1 ja Linden Jämsen sijalla 3

Tunnelmakuva Rovaniemeltä, Jätkänkynttilä ja Ounaskoski




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti