Henkilön on asuttava jollakin Ranskan 23:sta saastuneimmalla alueella ja vanhan dieselauton on oltava vähintään 13 vuotta vanhempi ja sen romutuksesta pitää olla todistus.
Sähköauton hintaan bonus vaikuttaisi seuraavasti:
Renault Zoe:n hinta putoaisi 12 400:aan euroon, mutta Nissan Leafin hinta putoaisi vain 14 390:een euroon, jolloin bonus olisi vain 3700 euroa. Näin tuetaan kotimaista tuotantoa...
Renault Zoe |
Nissan Leaf |
Edelleen Royalin suunnitelmissa on palautta ns. "Pastille verte", eli vihreä tarra autoihin, jotka läpäisevät päästörajat ja ovat oikeutettuja ajamaan saastepäivinä. Edellisen kerran "Pastille verte" oli käytössä jollakin tavoin 1998-2012. "Jollakin tavoin" tarkoittaa sitä, etten ole vuodesta 2009 lähtien täällä asuneena kertaakaan törmännyt moiseen asetukseen. Ehkä asiaa valvottiin enemmän juuri 1998 alkaen.
Mutta nämä ovat vielä suunnitelmia ja niihin kohdistuu luonnollisesti kovaa arvostelua. Yksi äänekkäimmistä arvostelijoista on autoilijoiden etujärjestö, josta olen aikaisemminkin kirjoittanut;
Järjestön mielestä sähköautoilun tukeminen ei ole oikea tapa vähentää ilmansaasteita, etenkin Pariisissa, jossa tullaan kokemaan ennennäkemätön ylitarjonta vanhoista autoista ja välttämätön hintojen lasku niiden hinnoissa. Tämän seurauksena järjestö on aloittanut nettiadressin sivuillaan, jossa vaaditaan arvonalennuksen korvausta Pariisin kaupungilta, jotta vanhojen autojen omistajilla olisi varaa vaihtaa kulkuvälineensä sähköiseen.
Järjestö myös tuo esiin sähköautoilun kasvusta johtuvat energiankulutuksen kasvun, joka on korjattava pikaisesti tekemällä lisää sähköä. Ennemminkin suosituksena olisi kannustaa autoilijoita vaihtamaan vanhat autonsa uudempiin, vähemmän saastuttaviin malleihin.
Ranskalaisittan debatti on kovaa ja tulee jatkumaan monella tasolla, ja monella puolella maata, erilaisten näkemysten pohjalta, joten odotamme edelleen, kuinka tässä lopulta tulee käymään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti